lauantai 14. kesäkuuta 2014

Perjantai, 13.6.14

Yöllä oli mukavan viileää, veneessä 20 astetta, vaikka ulkona paistoi herättyämme aurinko kuumasti. No, ilma muuttui pian puolipilviseksi, joten uskaltauduimme ennen puoltapäivää liikenteeseen, Kysyimme tietä ravintolasta ja saimme ohjeet mennä kaupunkiin sillan alta junalla (train). Sieltä sillan alta kulki kuitenkin raitiotie ja – vaunu. Ostimme automaatista singel-liput 2,5 Euron kappalehintaan ja hyppäsimme ratikka numero 79ään. Unohtui katsoa, miltä pysäkiltä matkaan lähdimme, joten tiirailin tarkasti linjakarttaa vaunun seinällä. Samalla yritimme saada selvää pysäkkikuulutuksista ja ymmärtää niitä. Pian raitsikka sukelsi maan alle ja muuttui U-bahnaksi.

Olimme päättäneet mennä kaupungin päärautatieasemalle ja niinpä kiipesimme siellä maan alta keskelle vilkasta asemahallia. Junia emme ennättäneet nähdä, vaan etsiydyimme saamiemme neuvojen mukaan korttelin päähän turisti-infoon karttaa hakemaan. Sieltä saimme kartan lisäksi ohjeet, miten löytää venetarvikeliike läheltä vanhaa kaupunkia. Me tarvitsemme, siis minä…, stepfenderin, eli lepuuttimen, joka toimii askeleena. Koska emme pääse kulkemaan veneeseen keulan kautta maston vuoksi, joudumme kipuamaan sivusta kaiteen yli. Niinhän on tehty monesti ennenkin, vaan silloin olen voinut ottaa tukea maston vanteista; nyt niitä ei ole käytettävissä. Ja nyt täällä Düsseldorfissa on laituri niin matalalla, että minulla on vaikeuksia päästä veneeseen: ei meinaa ponnistusvoima riittää, vaikka apuköydestä saan hieman tukea.
Pitkähkön kävelymatkan jälkeen löysimmekin Bastionstrassen poikkikadulta venetarvikeliikkeen. Siellä oli kyllä lepuuttamia, mutta ei etsimäämme. Kauppias kertoi Mediahafenissa olevan toisen liikkeen, jossa saattaisi olla etsimämme. Hän soittikin sinne, kertoi siellä olevan yhden stepfenderin ja kirjoitti liikkeen osoitteen karttaamme. Sitten kun huomenaamulla lähdemme eteenpäin, pistäydymme Mediahafenissa, etsimme kaupan ja teemme ostoksen.

Vanhakaupunki oli aivan vieressä ja ensimmäiseksi kiertelimme torilla. Tarjolla oli paljon kaikkea ja paikalla paljon väkeä ostamassa ja syömässä mm. kalasämpylöitä, joita näytti saavan 2,10 kappale. Hedelmät olivat tuoreita, vaan mielestäni aika kalliita. Vaan niinhän Suomessakin torien tuoretavara on kalliimpaa kuin kauppojen. Jatkoimme katselukierroksen jälkeen matkaa ja saavuimme kirkon kautta raatihuoneelle. Sieltä menimme rantabulevardille kuppilaan syömään kalasämpylän, joka maksoi 3 Euroa, siis varsin nerokasta…

Kävimme vielä Pyhän Lambertuksen basilikassa ja sitten lähdimme talsimaan rantatietä veneelle. Emme siis tarvinneet muistaa kotipysäkin nimeä, kun kävelimme kotimatkan. Päästyämme Theodor Heuss –sillalle näimme, mitä tuhoja alkuviikon myrsky oli tehnyt Rhein park –puistossa. Valtavia hevoskastanjoita, poppeleita ja hybridihaapoja oli kaatunut juurineen. Useista muista puiston puista oli katkeillut oksia ja kaupungin työntekijät olivat raivaushommissa. Polttopuita tuli nyt oikein urakalla…