torstai 5. kesäkuuta 2014

Tiistai, 3.6.14

Aamusta teimme pienen lenkin Zwollen vanhassa kaupungissa, käväisten torilla ja kirkolla.

Zwollessa näyttää tiistaisin olevan pahvinkeruupäivä...

Poislähtiessämme  jatkuivat ensimmäisellä sillalla päällystyksenpurkutyöt, vaan se aukeni meille aika pian, samoin seuraava silta.

Kuvattu maanantaina mennessä...
Vielä kolme siltaa, joiden ali mahduimme ja sitten tulimmekin matkamme ensimmäiselle sululle. Pääsimme ajamaan siihen sujuvasti proomun ja yhden moottoriveneen kanssa. Vesi nousi vain noin puoli metriä, ennen kuin pääsimme ulos Zwolle-Ijsselkanaalista.

Vielä muutama sata metriä ajoa ja käännyimme Ijssel-jokea vasemmalle, vastavirtaan. Seuraavan parin kilometrin matkalla alitimme vielä 4 siltaa, joiden alikulkukorkeus oli 10 metrin luokkaa. Muita siltoja ei sitten 16 kilometrin matkalla ollutkaan joen yli, vain pari lossia.

Saavuimme hyvissä ajoin iltapäivällä Veesseniin, Jachthaven Ijsselzicht- marinaan. Leirintäalueella näytti taas olevan pysyviä asumisjärjestelyjä, ja satamassa oli muutamia aluksia, jotka eivät olleet aikoihin olleet oikeassa käytössä. Yhden sellaisen, hinaajan, viereen saimme ohjeet kiinnittyä. Meillä meinasi ensin olla vaikeuksia, ennen kuin paikan isäntä tuli auttamaan ja todella opasti kiinnittymään hinaajan kylkeen. Sen kautta sitten pääsimme liikkumaan maihin, sillä oman aluksen keulan täytyi olla aika kaukana laiturista, kun mastolla on ylitystä metri yli keulan.

Söimme ravintolassa kesän ensimmäiset mansikat jäätelöannoksen kera ja saimme talolta lainaksi auton. Sillä pääsimme ostamaan dieseliä läheisestä Heerden kaupungista ja samalla reissulla kävimme paikallisessa Jumbossa ostoksilla.  Kumma juttu: Taas kauppalasku oli vain alta 30 €, vaikka ostimme ruokaa ja juomaakin… Illalla joimme vehnäoluet paikan ravintolassa ja samalla pääsin käväisemään netissä, vaikka laskut jäivätkin maksamatta.

Veessenin marinan rannasta...

Laina-autolla käytiin huoltoasemalla diesel-ostoksilla...