lauantai 26. heinäkuuta 2014

maanantai-keskiviikko 21.-23.7.14

Maanantaina aamulla käveltiin kilometrin matka lähimpään Erlangenin kauppaan. Muuten OK, vaan emme meinanneet päästä tien yli, kun lähdimme risteyksen puolivälistä yrittämään. Ruuhka oli aikamoinen, jono ulottui monen sadan metrin päähän liikennevaloista. No, oikeasta paikasta tulimme kaupasta takaisin eli valo-ohjattua suojatietä, vaan mennessä emme tienneet, missä se kauppa oikein on.

Marinassa ei näkynyt ketään liikkeellä ja siatkin olivat häipyneet jonnekin, joten emme saaneet otettua vettä veneen tankkiin. Siispä jätimme hyvästit Sportboothafen Süssille ja lähdimme matkaan.
Ensimmäinen sulku (Kriegenbrunn, km 48,7) oli 7 kilometrin koneistuksen jälkeen. Se oli yhtä korkea kuin Erlangen sulku oli ollut km 41,1. Nousimme siinä 18,3 metriä ihan yksinämme ja melko rauhallisesti. Ennen seuraavaa satamaa ei sitten ollutkaan muita sulkuja, vaan km 65 pääsimme 2-metriseen veteen 1. Motoryachtclub Nürnbergin marinaan. Täällä on netti, vaan se ulottuu vain aika-ajoin veneeseen. Niinpä olemme istuksineet klubihuoneessa käyttämässä wlan yhteyttä.

Tiistaina aamusta satoi vettä, joten lähdimme vasta puolen päivän jälkeen bussipysäkille mukavan pilviseen säähän. Ostimme kuljettajalta päiväliput, joita sitten menestyksekkäästi käytimme U-bahn- matkoihin. Yhdensuuntainen matka maksoi 2,5 € ja päivälippu 5,30. joten se kannatti. Bussista vaihdoimme siis U3:seen ja sillä rautatieasemalle. Löysimme pian turisti-infon ja saimme kaupungin kartan, jossa oli merkittynä myös nuo U-bahn –asemat.
Yritimme mennä ekalle kirkolle maanalaisella, mutta joidenkin töiden takia junat hieman sekoilivat ja jouduimme ajelemaan pysäkinvälin väärään suuntaan, ennen kuin joku ystävällinen nainen ohjasi meidät kuulutusten perusteella oikeaan junaan. Minä en siis ymmärtänyt junanvaihtokehotusta ollenkaan, vaikka kuulutuksen kuulinkin.
Maanalaisen asemalta kävelimme St Lorenz-kirkolle., joka on upea ja vaikuttavan suuri.

Erikoinen suihkulähde

Seuraavaksi menimme joen yli torille kummastelemaan hienoa suihkulähdettä ja suurta Frauenkircheä.

Matka jatkui St Sebaldin kirkolle, joka oli remontissa, ja osittain suljettu. Kävelimme edelleen pohjoiseen vanhaa kaupunkia ja nousimme mäkeä ylös Kaiserburgille. Emme menneet varsinaisesti minnekään sisälle, vaan kiersimme länsimuurin ja tornit sekä ihailimme näköalapaikoilta kaupunkia. Kyllä oli kauniita maisemia sekä alhaalla että linnan alueilla.

Aika kiipeäminen oli linnalle...

Näkymä Kaiserburg-linnalta alas kaupunkiin

Kun laskeuduimme takaisin Königstrasselle oli kello neljä. Karlstadtin iltaruoikatarjoous alkaisi vasta 16.30, joten kävimme juomassa yhden mustan puoliksi. Ruokailu venyi taas, sillä Karlstadtissahan on ilmainen wlan.
Kukka tuntemattomalta puutarhurilta Kapulle...
Vielä jaksoimme kävellä muutaman maanalaisen aseman ohi ja katsastaa saman tien muutaman muun kirkon. Takaisin veneelle ehdimme kaupan kautta vasta liki 7 tunnin lenkkeilyn jälkeen. Ja taas uni maittoi.
St. Elisabethin kirkko Nürnbergissä

St Jacobin kirkko Nürnbergissä
Keskiviikkona emme lähteneet liikenteeseen, vaan olimme päättäneet googlettaa autonvuokraus- ja majoitusmahdollisuuksia Münchenin matkaa varten. Istuimme siis suurimman osan kaunista päivää klubihuoneessa läppäreiden kanssa. Emme tosin koko päivää etsineet tietoa netistä, vaan yritimme etsiä Kapun tietokoneen kadonneita ohjelmia ja asetuksia. Tiistai-iltana oli tapahtunut jotain, jonka seurauksena Kapun läppäri ilmeisesti palautui tehdasasetuksiin. Näin ollen jouduimme asentamaan siihen mm. s-postiohjelman uudestaan, eikä se ollut mikään helppo juttu, kun en muistanut Soneran salasanaa. Vaan saimmehan koneen pelaamaan ja vuokra-auton sekä majoituksen varattua.

Niinpä huomenna, torstaina, lähdemme muistelemaan entisiä matkoja ja tapaamaan Virpiä Müncheniin.

Linnoitus on hiekkakivikalliolla ja suureksi osaksi hiekkakivestä tehty

Vanha talo on vanhan mallinen...

Epäonnistunut panoraama suihkulähteen yksityiskohdista...