lauantai 9. elokuuta 2014

Sunnuntai, 3.8.14

Aamulla soitin Matiakselle synttärionnittelut. Muistelimme, että olimme olleet Pyhtään Kaunissaaressa 11 vuotta sitten sunnuntaiaamuna.
Nyt meillä ei ollut kiire liikenteeseen, sillä seuraavaan, Passaun marinaan, olisi matkaa vain 51 km eikä yhtään sulkua.
Selvitimme matkan kolmessa tunnissa, joten jo alkuiltapäivästä olimme rantautuneet joen puolelle MYC-Passaun marinaan. Ja koska olimme näin hyvissä ajoin maissa, lähdimme ihmettelemään bussiyhteyttä Passaun kaupunkiin, jonne oli matkaa reilu 6 km. Saimme ohjeet satama-alueen portin avaamiseksi, vaikka Hafenmeister ei ollutkaan paikalla ja löysimme bussipysäkille, josta aikataulun mukaan piti bussin nro 8 lähteä 20 minuutin kuluttua. Pysäkillä seisonut mies totesi kuitenkin linjan 10 auton olevan juuri tulossa ja sillä pääsisi Passaun ZOB:iin, eli kait linja-autoasemalle. Matka kesti kymmenkunta minuuttia ja niin olimme pian aivan Passaun vanhan kaupungin vierellä.
Meillä oli marinasta mukaan otettuna kaupungin kartta, joten emme tarvinneet turisti-infoa, vaan menimme suoraan ensimmäiseen, St. Matthäuse – kirkkoon, joka on rakennettu 1859. Seuraavana oli vuorossa St Paul –kirkko. jonka nykymuoto on peräisin 1600-luvun loppupuolelta.

Katsastimme näkymän Tonavalle ja sitten jatkoimme matkaa Passaun tuomiokirkolle. Se taitaa olla sisänäkymiltään tämän matkan tähänastisista komein. Valkeat seinät ja pylväät täynnään veistoksia  ja kattoholvit peitettynä upeilla maalauksilla. On siinä maalareilla ollut niskat kipeinä…

Passaun Tuomiokirkko, urut...

Passaun Tuomiokirkko, alttarille...

Passau Dom, kattomaalausta...
 Seuraavaksi ihailimme raatihuonetta ja ihmettelimme menneiden vuosisatojen tulvakorkeusmerkintöjä sen seinässä. Toiseksi korkeimmillaan on vesi ollut kuitenkin v. 2013.
Seuraava vierailukohde oli kirkko 11.vuosisadalta, joka kuuluu ilmeisesti Niedenburgin luostarille. Siellä on pyhän Giselan ruumis. Tämä hurskas naisihminen on käsittääkseni ollut toisen vuosituhannen alussa Unkarin kuningatar ja sittemmin vuosina 1046-1060 benediktiiniläisluostari Niedenburgin abbedissa ja siksi hänen ruumiinsa on tässä kirkossa. Unkarilaiset ovat usein vierailleet täällä ja muistaneet muinaista kuningatartaan.
Koska meillä ei ole täällä matkalla kunnon nettiyhteyttä, en voi tarkistaa kertomieni juttujen todenperäisyyttä, vaan tarinani kirkoista yms. perustuvat huonosti ymmärtämiini saksankielisiin teksteihin…
Sitten Kapu tutkaili taas karttaa ja suunnisti kapeaan kujaan, joka vietti jyrkästi alaspäin. Saavuimme Inn-joen rantaan. Passau mainostaa itseään kolmen virran kaupunkina, ja tämä Inn virtaakin aivan kaupungin läpi; Tonava mielestäni hieman sivummalla. Tässä joessa oli kova virta ja sen vesi oli aivan harmaata. Rannalla oli paljon hienoa hiekkaa, ilmeisesti Inn-joen tulvan kesäkuussa 13 jälkeensä jättämään lietettä.  Kävelimme rantatietä läpi suuren leikkipuiston ja ohi kauniiden kukkaistutusten ja katselimme katolista kirkkoa, joka oli viime kesän tulvan jäljiltä vielä remontoimatta. Menimme riippusillan yli joen toiselle puolelle ja kävimme siellä St. Severin-kirkossa ja hautausmaalla. Tämän kävelysillan kaiteissa oli monia rakkauslukkoja ja siltä oli hyvä näkymä keskustan kirkkoihin.

Ennätimme viiden bussiin takaisin veneelle ja sama mies, jonka kanssa olimme tuleet kaupunkiin, oli nytkin autossa. Hän neuvoi meille, missä jäädä pois, jotta pääsimme syömään Gasthof Aueriin.  Kävimme myös paikallisessa kyläkirkossa, joten tänä sunnuntaina olimme vierailleet kuudessa kauniissa, vaikkakin erilaisessa pyhätössä. Kuvia niistä riittää julkaistavaksi myöhemmin syksyllä.