tiistai 16. syyskuuta 2014

23.-24.8.14 Kesän 14 viimeinen viikonloppu veneillessä...

KUVAT päivitetty 17.-19.10.14

Aamulla pääsimme liikkeelle Linzin Winterhafenista ennen yhdeksää. Joella oli vielä aamusumua, vaan palolaitoksen pojat olivat jo opettelemassa sauvomista…



Saavuimme Ottensheimin sululle (km 2147, 12 m)  yhdentoista maissa, vaan siellä saimme tiedon, että joudumme odottelemaan Revolution-alusta tunnin verran. Onneksi kuitenkin jo reilun puolen tunnin kuluttua pääsimme sulkuun laivan perässä. Tällä sululla mukaan tuli kaksi huvivenettäkin. Me pääsimme laivan viereen, sulun etu/yläpäähän, jolloin ”bergwärts” täyttö ei häirinnyt meitä.

Revolution-alus Ottensheimin sulussa



Jo ennen neljää olimme Landshaagenissa Kachletin venesatamassa ja lähdimme etsimään navigaattorin ohjeiden mukaan ruokakauppaa. Valitettavasti sitä ei löytynyt tältä Tonavan itärannalta, vaan jouduimme kulkemaan sillan yli Aschachin puolelle. Siellä näytti olevan jonkinlaiset viinijuhlat, jotka sivuutimme kuivin suin ja kävimme Sparin kaupassa ruokaostoksilla.

SeijMer Landshaagenin marinassa
Aschach kuvattuna Tonavan sillalta Landshaagin puolelta
Kapu lainasi marinan vetokärryjä ja kävi tankkaamassa 50 litraa dieseliä läheisellä huoltoasemalla.

Päivällä oli satanut ja sade jatkui taas illalla. Laituri oli kuitenkin melko rauhallinen nukkumapaikka. Olimme jututtaneet saksalaista pariskuntaa, joka vietti viimeisiä lomapäiviään joella. Herra oli lukenut Jäniksen vuosi -kirjan, ja kehui sitä valtavan hauskaksi

24.8.14 Sunnuntai
Aamusta kävimme yhdessä kävelyllä. Tarkoitus oli täyttää vielä yksi 10 litran pänikkä dieselillä, vaan huoltsikka ei ollutkaan auki. Palasimme veneelle ja valmistauduimme lähtöön. Irrottauduimme Kachletin venesataman laiturista ennen kahtatoista ja ajoimme läheiselle Aschachin sululle (km 2163, 15,9 m). Jouduimme kuitenkin kiinnittymään odotuslaituriin, koska Dunav4-alus tuli vasta yhden aikaan.


Dunava4:n kanssa kesän 14 v iimeiseen sulutukssen
Sen mukana sitten pääsimme tämän kesän viimeiseen sulutukseen. Meillä oli taas käytössä uiva pollari, eikä tämän sulun täytössä ollut virtausta ollenkaan, joten liki 16 metrin nousu sujui ongelmitta, ja pääsimme jatkamaan matkaa pian puoli kahden jälkeen.
Matkalla näimme  Neuhaus-linnan ja viikinkilaivan!, joka kirjan mukaan liikennöi Gasthof Exlaun lähellä olevasta Viikinkikylästä.

Neuhaus-linna

Viikinkilaiva turisteineen Tonavalla, Untermühlissä

Tonava oli täällä paikoin yllättävän syvä; kaiku näytti hetken jopa 25 metrin lukemaa. Toistakymmentä kilometriä ennen määränpäätä oli jokeen ilmestynyt uusia merimerkkejä. Kun normaalit reunamerkit ovat täällä Itävallan puolella torpedomaisia, ovat nämä uudet merkit tappeja, joissa on mereltä tutut lateraalimerkkien värit ja kuviot.



Saavuimme tämän kesän päätepisteeseen, Schlögenin venesatamaan, neljän aikaan. Olimme viimeisenä purjehduspäivänämme olleet matkalla 4,5 tuntia, josta sulutukseen meni 1,5 tuntia ja edenneet 28 km. Näin oli tämä kesän 2014 purjehdusmatka Euroopan kanavilla ja joilla ohi. Vielä emme kuitenkaan voineet lähteä takaisin Suomeen, vaan ensin vene pitää laittaa talvehtimiskuntoon, sillä SeijMer jää ensi kevääseen tänne Schlögeniin.

Freizeitanlage-Schlögenissä on mm. hotelli, marina, camping -alue. Ja talvisäolytyspaikka SeijMerille

Ei kommentteja: